Forrige bloggpost skrev vi om hvorfor det er lurt å bruke film til markedsføring i sosiale medier. Denne gangen skal vi gå litt mer i dybden på en bestemt bildedelingsplattform. Nederst i bloggposten vil vi også gi deg 7 tips til hvordan du best utnytter instagram i din markedsføring. 

instagram logo

Allerede så tidlig som i 2013 begynte instagram å prøve ut forskjellige former for sponsored content - betalt reklame fra håndplukkede varemeker som allerede hadde etablert seg på plattformen. I slutten av 2015 ble endelig betalt reklame på instagram åpnet for alle.
 

Hvorfor reklamere på instagram?

Tatt i betraktning at instagram har over 400 millioner brukere på verdensbasis, at ca. 75 millioner av disse er innom plattformen daglig, og at 26% av alle internettbrukere i Norge er på instagram (1) er dette en plattform det er verdt å ta på alvor når det kommer til markedsføring.

Har du et ungt publikum er det en plattform du burde utnytte - ca. 90% av brukerene er under 35 år gamle, og hele 41% av instagram brukere er i alderssegmentet 18-24 år gamle (dette er også den mest aktive gruppen på plattformen). (1). Instagram har et flertall kvinnelige brukere, men er delt ca. 50/50 mellom android- og iphone. (2). En stor andel av brukerene bor i urbane områder (28%, tett fulgt av brukere som bor i forstadsområder - 26%) og har fullført minst en universitetsgrad (24%) (3).

Kort oppsummert egner Instagram seg for å nå ut til et ungt og urbant publikum, og har vist seg spesielt effektivt til merkevarebygging med gode resultater for ad recall og høyre engasjement enn mange andre plattformer (4) .

 

Klikk for større versjon.

 


Enkel publisering

Ettersom instagram eies av Zuckerberg, som også eier facebook, er reklame på denne plattformen tett knyttet opp mot facebook. Konseptet er bygget slik at man enkelt kan lansere kampanjer på tvers av plattformene via facebook ad manager (5).

Slik som facebook har også instagram objektiver man må ta stilling til før man lanserer en kampanje. Disse kan deles inn i nettsiderelaterte objektiver (klikk og konvertering), mobil-app installering og engasjement, engasjement rettet mot en instagram-konto, og merkevarebygging (6).

Facebook vil i stor grad guide deg gjennom hele prosessen av å laste opp reklame til instagram, men skulle du ville ha litt mer detaljert hjelp har nettsiden entrepreneur.com skrevet en lettlest guide som du finner her: http://www.entrepreneur.com/article/251899.
 

Å velge riktig look

Det er tre forskjellige oppsett å velge mellom på instagram. Disse er stillbilde, film og bildegalleri. De tre forskjellige oppsettene har litt forskjellig bruksområde.

 

Klikk for større versjon.

 

Både foto og film er standard publiseringsformater alle instagram-brukere har tilgang til. Gallerier, derimot, er kun tilgjengelige for annonser, og vil derfor skille seg mer ut fra generelt innhold i en brukers nyhetsfeed enn et enkelt bilde eller film. En fordel med galleri-annonser som nå blir implementert er at med unntak av bio-teksten til profilen din er det det eneste stedet på instagram hvor det er mulig å ha klikkbare lenker (7).

Før du utarbeider en reklame er det lurt å vite hva du ønsker å oppnå. Er det likes, kommentarer, nye følgere, video views eller oppmerksomhet rundt brandet eller et spesifikt nytt produkt du er ute etter? Når du vet dette kan du skreddersy reklamen så den er mest mulig effektiv for målet du har satt (8).

En ting som går igjen hos varemerker som gjør det bra på instagram er at de har en samlet look, en overordnet visuell stil som alt de legger ut passer innenfor. Se på for eksempel instagramkontoene til adidas (@adidas), Kim Kardashian (@kimkardashian) eller gopro (@gopro), hvor alle bildene har samme preg. Også reklamer burde passe inn i den overordnede stilen du har valgt for kontoen. For det første vil dette gjøre det du legger ut mer gjenkjennelig for følgerene dine. For det andre vil annonsene oppleves mindre som reklame og mer som et godt forslag hvis du har en estetikk basert på de du ønsker å nå ut til, og en godt spesifisert målgruppe for annonsen. (8).
 

7 raske tips:

Uansett hvilken presentasjon du har valgt finnes det ting som går igjen blant reklamer som gjør det bra på instagram, og vi har listet noen av dem her:

  • Reklamen burde passe med det du vanligvis poster på instagram
    Kontoen din burde ha et bestemt visuelt preg slik at materialet du publiserer er lett gjenkjennelige for følgerene dine. Det er en fordel om det du publiserer som en instagramreklame er i tråd med resten av instagramkontoen til bedriften din (8).

  • Vit hva målgruppen din liker å se
    Hvis estetikken din på instagram er lagt opp til å passe med det målgruppen du ønsker å nå ellers liker og følger vil en reklame føles mindre påtrengende for brukere som ikke følger deg fra før, og mer som et godt forslag til noe de er interessert i å se og følge.

  • #Hashtags
    Hold deg oppdatert på hvilke emneknagger målgruppen din interesserer seg for og blir engasjert av, og ta dem i bruk. En annen mulighet er å opprette egne emneknagger hvor fornøyde kunder for eksempel kan laste opp sine egne bilder av at de nyter et produkt. (8).

  • Konkurranser er en glimrende måte å engasjere følgerene dine
    Du vil kunne få høyere engasjement fra publikum dersom du oppfordrer dem til å tagge en venn og/eller hashtagge, like og følge deg. Alle liker freebies, så ennå flere av de som ser kampanjen vil være villige til å gjøre dette dersom de kan vinne noe på det.

  • Instagram er en separat plattform - behandle den slik
    Ta høyde for at instagram har andre brukere enn facebook og lag egne bilder, filmer og tekster spesielt til instagram, basert på hva målgruppen din liker og kommenterer på der.

  • Instagram blir nesten utelukkende brukt på mobiler
    Alle linker du legger ut på instagram, samt alle oppfordringer til å besøke andre nettsteder burde lede videre til mobiloptimaliserte nettsider (9).

  • Vurder influencers for å styrke merkevaren din
    Å jobbe med influencers, instagram-brukere med mange følgere som overlapper målgruppen til din merkevare, er en effektiv måte både å styrke et brand og å reklamere for et produkt på instagram. Dette er et helt eget kapittel som jeg kan skrive en helt egen bloggpost om. Hvis du vil lese mer har social times skrevet en god artikkel om hvorfor influncer marketing funker. Den finner du her: http://www.adweek.com/socialtimes/10-reasons-why-influencer-marketing-is-the-next-big-thing/623407

lenker